Dezvoltarea abilitatilor si aptitudinilor – mijloc de crestere a performantei

Dezvoltarea abilitatilor si aptitudinilor constituie un mijloc de crestere a performantei.Dezvoltarea abilitatilor si aptitudinilor in mod continuu, pe parcursul vietii, ar trebui sa constituie un obiectiv pentru orice  om. Dupa cum stim, unele persoane se pot naste cu anumite abilitati, dar, majoritatea abilitatilor pot fi stimulate si asimilate prin formarea unor obiceiuri, prin comportament.  Abilitatile se refera la capacitatile pe care le dobandim prin exercitiu repetitiv sau le invatam in timp, cum ar fi: capacitatea de a scrie rapoarte, de a comunica usor in scris sau verbal, indemanare, capacitatea de a relationa cu cei din jur, de a coordona o echipa.Fiecare om deprinde anumite capacitati din fiecare activitate pe care o desfasoara o anumita perioada de timp.

Abilitatea presupune atat aptitudini naturale (talente innascute care permit invatarea rapida a realizarii unei sarcini) cat si capacitati invatate, necesare realizarii sarcinii. In acest context, competenta este un concept mai larg ce cuprinde aptitudini, cunostinte, abilitati, comportamente adecvate, care conduc la un nivel superior de performanta.

Abilitatile si aptitudinile sunt caracteristici de care managerii trebuie sa tina seama in cazul selectiei persoanelor pentru anumite activitati. Abilitatile sunt cele care starnesc imaginatia recrutorilor din companii, provocati sa sondeze prin fel si fel de instrumente cat mai repede daca cineva are anumite abilitati. Abilitatile pot fi mostenite dar se pot si construi, in timp, daca persoana va fi motivata sa faca aceast lucru.

Dupa ce un angajat a fost numit pe un post, sunt folosite cateva tipuri de instruire prin care i se permite sa isi actualizeze abilitatile. Pentru unii, accentul cade pe instruirea tehnica (persoana este ajutata sa isi imbunatateasca abilitatile de folosire a echipamentelor sau programelor tehnice). Pentru altii, instruirea implica abilitati interpersonale (abilitatea de a munci cu altii) sau cognitive (abilitatea de a gandi clar, de a planifica sau de a rezolva probleme).

Alte programe sunt numite uneori programe de instruire, desi sunt de fapt programe educative, al caror scop este extinderea viziunii unei persoane sau intelegerea aspectelor si problemelor care sunt adesea esentiale pentru dezvoltarea oamenilor in domeniul managerial sau in anumite pozitii din cadrul companiei.

Principalele obiective ale formarii si perfectionarii angajatilor sunt: ajutarea acestora in atingerea unui maxim de performanta in realizarea muncii lor si pregatirea lor pentru evolutia viitoare a locurilor de munca.

Perfectionarea este privita ca o imbunatatire a cunostintelor necesare exercitarii in mai bune conditii a meseriei sau profesiei initiale. Perfectionarea are ca obiective imediate dobandirea de cunostinte traditionale, dar necunoscute de o anumita persoana, sau a unei cunostinte noi, necesare adaptarii la noile tehnici de gestiune.

Formarea personala se desfasoara pe intreaga perioada a vietii profesionale sub forma de stagii organizate in afara sau in interiorul intreprinderii si asigura imbogatirea cunostintelor, sau dobandirea unor cunostinte noi, care pot permite schimbarea meseriei sau profesiei initiale. Obiectul formarii il constitue adaptarea si promovarea profesionala si sociala a personalului, caruia ii permite accesul la o calificare noua, o cultura cu un nivel mai ridicat si la ocuparea de noi locuri de munca.

Tipurile de formare sunt numeroase, insa cele mai cunoscute sunt procedurile clasice de educatie cum sunt cursurile in cadrul organizatiei, seminariile, training-urile, organizarea de conferinte, schimburi de experienta intre personal, programe de instruire in afara organizatiei, proiecte / insarcinari speciale, infiintarea grupurilor de dezvoltare personala etc.

Cursurile in cadrul organizatiei reprezinta o modalitate de a transmite oamenilor diferite cunostinte si aptitudini; sunt conduse de instructori specializati, fie din interiorul organizatiei, fie din afara acesteia.

Training-ul face parte din strategia de dezvoltare, concentrandu-se pe dezvoltarea competentelor profesionale ale angajatilor din organizatii, pe modernizarea, cunoasterea si uniformizarea procedurilor de lucru. Nevoile de dezvoltare ale angajatilor se modifica o data cu dinamica mediului organizational.

Newsletter

Facebook

Parteneri

TOP-SITEURI - Cele mai vizitate siteuri astazi

Personalizat de Jellyfish web design Timisoara