Plan de afaceri in vederea infiintarii unei mori de cereale – partea I

In cadrul acestui articol va voi prezenta modalitatea de intocmire a unui plan de afaceri in vederea infiintarii unei mori de cereale, aici veti gasi detaliate urmatoarele aspecte: sinteza planului de afaceri, afacerea si piata, pentru restul informatiilor va recomand articolul “Plan de afaceri in vederea infiintarii unei mori de cereale – partea a II-a” disponibil pe site-ul www.pafaceri.ro.

 

Sinteza planului de afaceri

Acest plan de afaceri este intocmit de catre firma S.C. “X” S.R.L. pentru obtinerea unui credit bancar necesar in scopul achizitionarii utilajului necesar pentru deschiderea unei mori de cereale in Comuna “Z”.

Activitatea morii se va axa pe doua directii, si anume:

- in regim de prestari servicii de morarit pentru producatorii agricoli din comuna si imprejurimi, cu plata in natura sub forma de uium;

- in regim de productie, adica va produce faina de grau si porumb din cerealele achizitionate, acestea urmand a fi vandute en-gross.

Obiective principale:

- crearea unei clientele stabile;

- grad de utilizare a capacitatii de productie de 75%;

- o cifra de afaceri lunara de circa 20.000 lei ;

- profit brut lunar 16.000 lei.

Clientela vizata:

Pentru activitatea de productie:

- Brutariile satesti si orasenesti din zona, precum si firmele de comert en-gross;

- Populatia din comuna „Z”.

Pentru activitatea de prestari servicii de morarit, clientela va fi  formata din:

- Producatorii agricoli locali.

Produsele / Serviciile:

Un prim aspect ce trebuie mentionat se refera la faptul ca firma noastra va practica un nivel al preturilor en-detail cu 10% mai redus decat preturile practicate pe piata in momentul de fata.

Urmatorul aspect se refera la volumul nivelului de uium practicat pentru partea de prestari care va fi  de asemenea mai redus si anume de doar 20%, fata de 25% practicat in rest.

Segmentul de piata:

Vizeaza in mod direct producatorii agricoli din comuna si cei de pe o raza de 20 km, fapt considerat realizabil deoarece comuna dispune de o retea de acces bine pusa la punct atat de legaturile rutiere cat si de cele feroviare existente.

Procesul de productie:

Consta in patru etape, si anume:

- Achizitionare cereale;

- Macinare;

- Stocare;

- Desfacere produse.

Utilajul necesar:

Cel mai profitabil utilaj, in urma analizarii atente a ceea ce exista pe piata se considera a fi o moara cu trei valturi, o capacitate de 400 kg / h asigurand un  procent de extractie de 70%, care functioneaza la o putere de 23kW / h.

Spatii, utilitati:

Patronul firmei detine un teren si o cladire corespunzatoare proiectului de afacere, care necesita doar amenajari (bransarea morii la sistemul de apa / canalizare si la linia electrica de curent, existente in comuna) si construirea unui spatiu de parcare suficient de larg pentru facilitarea accesului mijloacelor de transport cereale.

Regimul de lucru:

In estimarile din prezentul plan de afaceri am pornit de la premisa ca se va lucra intr-un singur schimb de 8h / zi, timp de 6 zile pe saptamana.

Conducerea:

Moara va fi condusa de un manager (care este si patronul firmei), de un contabil si de un administrator.

Personalul:

Este alcatuit din 5 angajati, dupa cum urmeaza:

- 1 electromecanic;

- 1 morar;

- 1 sofer aprovizionare/distributie;

- 2 muncitori necalificati.

Informatiile financiare au fost detaliate si explicate in prezentul plan de afaceri incepand de la pagina 7.

Afacerea

1. Istoricul firmei si activitatea sa

S.C. „X” SRL s-a infiintat in 23.08.2009, cu un capital social integral privat de 200 lei, inmatriculata in Registrul Comertului cu nr. J xx/xxxx/2009 cod unic de inregistrare: R xxxxxxx. Obiectul principal de activitate al societatii il reprezinta „activitati specifice in domeniul productiei si comercializarii de produse de panificatie”.

In primii doi ani de functionare, firma a desfasurat activitati de comert en-detail cu produse agro-alimentare. Firma are un magazin situat in centrul comercial al orasului „Y”. Pe parcursul activitatii sale, magazinul detinut de societate si-a marit si consolidat portofoliul de clienti, gradul de utilizare al capacitatii sale de servire evoluand in aceasta perioada de la 45% in anul 2009/2010 la aproximativ 75% in anul 2011.

Rezultatele financiare se prezinta astfel: o cifra de afaceri medie de 3.000 lei lunar, cu o rata a profitului lunar de 15%, rata lichiditatii este foarte buna; firma a contractat un credit comercial pe termen scurt, care a fost integral rambursat, iar in prezent nu are nici un credit in derulare. Cota de piata a magazinului este de 15%, fiind sustinuta de serviciile a 7 salariati (inclusiv echipa manageriala). Strategia companiei vizeaza atingerea intr-un interval de 3 ani a unei cifre de afaceri anuale de 44.000 lei, ce va reprezenta aproximativ 10% din piata-tinta.

2. Afacerea propusa si domeniul de activitate

Pentru a reinvesti profitul acumulat in ultimii doi ani de activitate, intentionam sa dezvoltam activitatea firmei in domeniul productiei agro-alimentare.

Ne propunem, in prima etapa, sa deschidem o moara de cereale in localitatea „Z”, judetul „W”. In a doua etapa, intentionam sa extindem activitatea productiva in domeniul productiei de paine si alte produse de panificatie.

Prezentul plan de afaceri se refera numai la prima etapa a proiectului nostru si anume la deschiderea morii de cereale.

Moara va functiona:

- in regim de productie, adica va produce faina de grau si porumb din cereale achizitionate, faina urmand a fi vanduta en-gros;

- in regim de prestari servicii, adica va macina cereale pentru locuitorii din zona, cu plata in natura, sub forma de uium.

Consideram ca aceasta afacere are reale sanse de reusita deoarece, exista o cerere in crestere pentru produsele si serviciile pe care le vom oferi, pozitia geografica asigura o baza larga de aprovizionare cu materii prime, comuna fiind intr-o zona cerealiera si exista posibilitati de desfacere datorita retelei relativ dezvoltate de drumuri si cai ferate.

3. Obiective

Ne propunem ca, in primul an, de la punerea in functiune a morii urmatoarele obiective:

- sa ne cream o clientela stabila atat pentru activitatea de prestari servicii cat si pentru activitatea de productie;

- sa atingem un grad de utilizare a capacitatii de productie de  75 % ;

- sa realizam o cifra de afaceri lunara de circa 20.000 lei si un profit brut de 16.000 lei.

Incepand din anul al doilea de functionare ne propunem urmatoarele obiective:

- sa largim volumul activitatii productive, care va ocupa 75% din capacitatea de productie a morii, restul de 25% fiind acoperit de activitatea de servicii;

- sa atingem o cifra de afaceri de circa 30.000 lei pe luna si un profit brut de 20.000 lei.

Incepand din anul al treilea de functionare:

- ne propunem extinderea activitatii productive prin infiintarea unei brutarii satesti. Aceasta etapa urmeaza a fi analizata in detaliu ulterior, in functie de volumul acumularilor realizate in prima etapa.

 

Piata

1. Clientii

Clientela pe care o vizam se imparte in doua categorii.

- pentru activitatea de productie, clientela va fi formata din :

-    Brutariile satesti si orasenesti din zona, precum si firme de comert en-gros. Acesti clienti vor cumpara faina en-gros pe baza unor contracte ferme. Am mai contactat si o firma cu traditie in procesul de panificatie, care si-a exprimat interesul pentru aprovizionarea cu faina de la moara noastra;

-          Populatia din comuna „Z”: intentionam ca o parte din productia de faina sa fie desfacuta en-detail in magazinul firmei. Din experienta firmei de pana acum, consideram ca, la cererea existenta, vanzari de o tona pe luna pot fi cu usurinta realizate.

- pentru activitatea de prestari servicii de morarit, clientela va fi formata din:

producatori agricoli locali, care poseda importante cantitati de grau si porumb, pe care doresc sa le prelucreze pentru valorificare pe piata, sau, pentru consum propriu. In comuna „Z” exista 9.750 de locuitori, iar in comunele si satele vecine pe o raza de 20 km inca 25.000 de locuitori.

2. Produsele / Serviciile

Produsul principal care va fi oferit este faina alba. Un alt produs este malaiul obisnuit. Ca, produse secundare, vom obtine tarata de grau si porumb. Moara poate fi reglata pentru a produce si gris.

Preturile en-detail practicate in prezent pentru aceste produse sunt urmatoarele:

- Faina de grau – 2,5  lei / kg;

- Malai – 1,5 lei / kg;

- Tarata – 0,7 lei / kg;

- Gris – 1,5  lei / kg.

Firma noastra intentioneaza sa practice preturi cu 10% sub acest nivel pentru  desfacerea en-detail, si anume:

- Faina de grau – 2,25 lei / kg;

- Malai – 1,35 lei / kg;

- Tarata – 0,5 lei / kg;

- Gris – 1 leu / kg.

Iar pentru desfacerea en-gross, urmatoarele preturi:

- Faina de grau – 1,5 lei / kg;

- Malai – 0,8 lei/kg;

- Tarata – 0,5 lei/kg;

- Gris – 1 leu/kg.

Important pentru ca faina, sa aiba vanzare sigura este ca, aceasta sa aiba proprietati bune de panificatie, adica sa aiba un procentaj redus de cenusa (deci sa fie alba) si sa fie pastrata in conditii corespunzatoare de umiditate.

Intrucat faina reprezinta un produs de baza in alimentatie, ne asteptam ca in viitor consumul sa inregistreze o crestere proportionala cu cresterea populatiei si diversificarii productiei de specialitati fainoase.

Serviciile prestate vor consta in macinarea graului si porumbului adus de locuitorii din zona.

In prezent, astfel de servicii sunt prestate cu plata in natura sub forma unui uium de pana la 25%. Firma noastra intentioneaza sa practice un nivel de 20% pentru uium.

Intrucat desfacerea produselor va fi asigurata in special en-gross, unui numar limitat de clienti, nu consideram necesara o campanie de promovare larga. Preferam sa contactam direct clientii potentiali, lucru pe care l-am si demarat.

In ceea ce priveste comertul en-detail, consideram ca magazinul firmei are un vad comercial destul de bun si este destul de cunoscut, promovarea facandu-se in presa si televiziunea locala din orasul „Y” timp de o luna inainte de “inaugurarea” oficiala a morii si inceperea propriu-zisa a activitatii.

Pentru prestarile de servicii, consideram ca cea mai buna forma de reclama va fi asigurarea unei calitati superioare a fainii produse si mentinerea promptitudinii in prestarea serviciilor noastre de morarit.

3. Segmentul de piata

Moara va fi amplasata in localitatea „Z”, o comuna cu 9.750 locuitori, situata intr-o zona a culturii graului. Comuna beneficiaza de legaturi rutiere si CFR bune cu orasele, comunele si satele invecinate. In imprejurimi, pe o raza de 20 km, mai exista 3 comune si 6 sate cu o populatie totala de circa 25.000 de locuitori.

Din constatarile noastre, o gospodarie taraneasca macina lunar circa 30 kg de cereale pe  familie.

Un calcul simplu arata ca aceasta piata are capacitatea de a absorbi un volum de 6.275 tone de cereale pe an.

(25.000+9.750) / 3 persoane *30 kg cereale / luna *12 luni = 6.275 t

Daca am prelucra toata aceasta cantitate de cereale, aceasta ne-ar aduce o cantitate de 1.255 tone de cereale – uium.

20% * 6.275 t = 1.255 t

Transformand aceasta cantitate de grau in faina si vanzand-o la pret en-gross ne-ar aduce un venit de aproximativ 1.317.750 lei.

1.255 t * 70%  *1.5 lei / kg =1.317.750 lei

Insa, s-a prevazut sa prelucram doar 832 tone de grau pe an. Aceasta inseamna aproximativ 13,2% din cererea existenta pentru aceste servicii. Prelucrarea acestei cantitati de grau ne va aduce un venit de aproximativ 873.600 lei.

832 t * 70% * 1.5 lei / kg = 873.600 lei

4. Concurenta

In zona, exista doua mori de grau cu tehnologii vechi, situate la aproximativ 25 km distanta, care lucreaza in regim de prestari servicii. Aceste mori acopera cu greu necesarul de morarit din comunele limitrofe.

Comparativ cu acesti concurenti, activitatea pe care intentionam s-o organizam va fi mult mai buna, deoarece :

- utilajele pe care le vom achizitiona sunt moderne, de productivitate inalta si asigura produse de calitate superioara;

- patronul se va ocupa personal de conducerea activitatii, ceea ce va duce la promptitudine in prestarea serviciilor, evitarea risipei si a dezordinii, ritmicitate in aprovizionare;

- intentionam sa oferim conditii de plata mai avantajoase fata de concurenta.

Restul informatiilor, cu privire la organizarea afacerii si informatiile financiare, accesati articolul “Plan de afaceri in vederea infiintarii unei mori de cereale – partea a II-a”.

Newsletter

Facebook

Parteneri

Unibet All
Personalizat de Jellyfish web design Timisoara