Istoria francizei/francizarii. De unde a pornit totul?

Istoria francizelor si a francizarii e complicata si in acelasi timp interesanta.

Franciza si francizare sunt doi termeni care inseamna enorm pentru orice antreprenor si om de afaceri. Sunt calea catre succes si spre profitabilitate, daca stii cum sa pui in practica tot ce presupune o francizare. Istoria francizarii si a francizelor este una lunga si complicata. Dar cele mai importante puncte, momente din istoria francizarii trebuie cunoscute, chiar si doar pentru cultura generala…

Oricat de ciudat ar suna, modelul de afaceri pentru francizare a aparut in… Evul Mediu. Pe atunci era foamete in Europa, mureau zeci de oameni pentru ca nu existau tratamente pentru Ciuma Neagra. Plus ca erau mereu violente din cauza salariilor prea mici si nemultumirilor majore din randul celor care munceau zi de zi. Dincolo de toate aceste aspecte negative am avut si un lucru pozitiv in acea perioada: francizarea si franciza.

In acele vremuri autoritatile ofereau oficialilor inalti ai bisericii o licenta pentru a mentine ordinea si a stabili taxele. Curtile medievale oferau indivizilor din biserica dreptul de a detine piete si de a avea activitati specifice. Primii „francizati” plateau o taxa pentru protectie printre alte lucruri catre lorzi, „domni”. Mai tarziu, toate legile date de autoritati in acest sens au fost integrate in Dreptul Comun European.

Dar a urmat perioada coloniala. Acum au aparut regii francizarii si ai francizelor. In continuare lorzii autorizau indivizi sa aiba piete, sa aiba targuri, dar si sa vaneze. Si regii ajunsesera sa garanteze o „franciza” pentru diferite tipuri de afaceri. Monarhii europeni acordau francize cetatenilor locali care erau de acord sa isi asume riscul de a pune bazele coloniilor. Odata ce era creata colonia, fondatorul primea protectie de la Coroana in schimbul platii taxelor aferente.

Anii 1840 au fost mai complicati. In timpul acestor ani, un berar din Germania garanta anumite drepturi unor taverne locale pentru a vinde berea sa. Pe langa faptul ca vindeau bere, cei care primeau berea de la producator trebuiau sa foloseasca si marca sa, SPATEN. Detinatorii tavernelor erau un fel de francizati, plateau pentru dreptul de a folosi numele brandului berii.

Modelul modern de afaceri din spatele unei francize vine de la Isaac Merrit Singer, antreprenor. I.M. Singer & Company era afacerea sa, a fost prima persoana care a patenta masina de cusut pentru mase. Masinile de cusut Singer puteau sa obtina performante uimitoare, asta dupa ce ani la rand toata lumea nu avea altceva de facut decat sa coasa de mana. Pentru ca nu toata lumea isi permitea masini de cusut si nu prea se gaseau pe toate drumurile a aparut si plata in rate. Dar era nevoie si de o metoda mai buna de distributie.

Ce a facut Singer? Au cautat oameni de afaceri bogati care doreau sa detina dreptul de a vinde masini de cusut Singer in anumite zone. Ii taxau pe cei care voiau sa vanda mai departe masinile in avans si treaba mergea ca unsa, plateau pentru licenta. Licentiatii trebuiau sa invete consumatorii cum sa foloseasca masinole de cusut pe care le cumparau. Licentiatii erau de fapt francizatii modern, Singer era francizorul.

Pe langa masini de cusut mai erau alte… masini dorite de toata lumea: automobilele. Henry Ford a trebuit, la randul sau, sa gaseasca o modalitate eficienta de distributie pentru masinile produse in fabrica. Asa a aparut dealerul de automobile. In 1896 s-a deschis primul dealer independent de automobile in Detroit, Michigan, detinut de William Metzger.

Alt afacerist devenit dealer de automobile a fost H.O. Kohller, vindea masini Winton in Pennsylvania. Cei doi afaceristi au fost practic primii detinatori de francize din domeniul auto. Exista deja sistem de distributie, exista o retea de francize auto. Francizele din domeniul auto apareau peste tot pe masura ce treceau anii.

Dar ca sa te deplasezi cu masina aveai nevoie de benzina, de combustibil. Asa au aparut statiile de alimentare si unele au devenit francize, unele mai exista si astazi, Chevron, de exemplu. Mai era nevoie si de mancare, asa ca au aparut restaurantele si francizele din domeniul HoReCa.

Raymond Albert Kroc e un ero daca discutam despre francizare si francize. Daca nu era el s-ar putea sa nu fi mai avut francize atat de puternice precum cele de astazi. La inceput, el a vandut echipamente pentru mixarea unor milkshake-uri. Calatorea mult ca sa vanda toate aparatele pentru care platise deja destul de mult. In California i-a intalnit pe fratii Dick si Mac McDonald, care aveau un fel de restaurant fast-food cu hamburgeri si foloseau si masina lui Kroc.

Fratii cautau pe cineva care sa ii ajute sa vanda francize in toata tara si Kroc era omul potrivit. Kroc a inceput sa vanda franciza pentru ei. Dar a deschis si un alt fast-food exact ca al fratilor in Des Plains, Illinois. Pana la urma a tot deschis restaurante de acest fel peste tot si a cumparat si afacerea fratilor. Astazi avem peste 34.000 de restaurante franciza McDonald’s, 80% din ele sunt in sistem franciza.

Primul francizor din vremurile moderne se pare ca a fost Martha Matilda Harper, care a inceput sa francizeze Harper Method Shops in 1891. Avea training initial si continuu pentru angajati, produse branduite, vizite in teren, promovare, reclame, publicitate de buna calitate, asigurare de grup, motivatie. Cam tot ce vezi si in franciza moderna. Pornita in 1888, franciza s-a tot dezvoltat si au aparut peste 500 de saloane, ultima locatie inchizandu-se, din pacate, in 1972.

Kroc a spus odata: „Ca sa ai succesul dorit ai nevoie mai intai sa fii in locul potrivit la momentul potrivit si in al doilea rand sa faci ceva pentru asta, sa se intample lucruri. Ray Kroc, Henry Ford, Isaac Singer au fost la locul potrivit, la momentul potrivit si au facut ceva pentru a ajunge la succes. Si chiar mai mult…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.