Planul de afaceri pentru businessuri mici. Care sunt cei mai importanti pasi care iti asigura succesul in afaceri?

Planul de afaceri pentru un business mic este mai important decat crezi si trebuie sa fie perfect.

Un business mic e mai greu de administrat si tinut pe linia de plutire decat un business mai mare. Pornesti cu si mai putine resurse decat in cazul unei afaceri mai, ai putini angajati, ai profit mai mic, nu ai atat de multe directii in care poti evolua si asta va aduce obstacole la tot pasul.

Cel care te poate salva de la inceput si te poate feri de investititii inutile este planul de afaceri. Planul de afaceri cuprinde toate informatiile de care vei avea nevoie ca sa te prezinti in fata investitorilor si sa intuiesti daca afacerea va fi profitabila sau nu si daca va rezista pe piata.

In cazul afacerilor mici el e vital pentru o dezvoltare cat mai rapida si mai eficienta a afacerii pe termen mediu si lung si e un garant al unui parcurs mai simplu odata ce ai infiintat afacerea.

De ce ai avea nevoie de un plan de afaceri chiar si atunci cand ai un business mic? Pentru a atrage investitori si fonduri pentru afacerea ta, pentru a putea face prospectare pentru noi afaceri, pentru a intelege cum poti sa administrezi mai eficient afacerea pe termen lung. Iti dai seama daca afacerea ta este viabila si daca merita sa investesti in ea. E mai simplu sa ai o imagine de ansamblu asupra parcursului afacerii tale daca asterni totul pe hartie si ai un plan de afaceri foarte bine realizat.

Poti sa ai doua tipuri mari de planuri de afaceri, cel traditional si cel de o singura pagina. Daca vrei sa atragi investitori rapid mergi pe planul traditional de afaceri si incearca sa ai o abordare cat mai profesionista, sa detaliezi cat mai mult in cele 10-15 pagini pe care le ai la dispozitie. Daca vrei doar sa ai toate ideile pe hartie si sa faci o actualizare pentru cei din jur despre ce iti doresti de la un business mic, atunci mergi pe planul de afaceri de o pagina.

Nu conteaza ce plan alegi, el va trebui sa contina un sumar, care se scrie la final, un fel de trecere in revista a tot ce ti-ai dori tu pentru afacerea ta. Oportunitatea va fi urmatoarea sectiune din plan, ce probleme rezolvi, de ce ar trebui sa cumpere x un produs sau servicii de la tine. Gasesti si adaugi in oportunitate publicul tinta, competitia, punctele forte ale produselor tale. Aici ai si detalii despre piata si adresabilitate, despre share.

Urmeaza strategiile de marketing listate in planul de afaceri. Aici e simplu. Trebuie sa explici pe scurt cum vei obtine bani din afacerea ta, ce planuri de marketing si de vanzari ai, cum iti vei masura succesul, ce vei face sa sa iti asiguri succesul si in ce mod, cat de repede poti sa creezi un produs de la zero, daca e cazul, si cum o vei face in practica.

Dupa ce stii clar ce strategii de marketing poti folosi te vei gandi si la echipa si la modul in care va arata compania ta. Cine va lucra la tine, de cine vei avea nevoie, pe cine angajezi, ce ai reusit deja sa faci si ce fel de oameni vei avea alaturi de tine.

Nu uita de planul financiar, parte importanta a planului de afaceri. Te gandesti la cum vor evolua lucrurile realist din punct de vedere financiar. Ce costuri vei avea per total si detaliat, cat te va costa sa iti platesti decent angajatii, cat costa sa construiesti un produs, servicii, toate cheltuielie firmei sunt incluse si listate aici. E nevoie de analize detaliate, de date clare, de asigurari clare ca vei rezista financiar cel putin cativa ani, pana reusesti sa „ridici” afacerea mica si sa functioneze fara prea multe interventii.

Daca vrei sa gasesti finantari mai rapid aceasta sectiune te va ajuta sa determini cat de multi bani ai nevoie pentru urmatorii trei sau cinci ani. Cand doar finantarea e in joc si ai facut plan de afaceri doar pentru asa ceva trebuie sa detaliezi extrem de bine totul aici ca sa ai o sansa sa atragi posibili investitori.

Acum stii in mare ce ai de facut pentru a avea un plan de afaceri complet pentru afacerea ta mica, la inceput de drum. Un lucru mai e de lamurit: greselile pe care le-ai putea comite fara sa iti dai seama. Ele se vor dovedi fatale si trebuie mereu sa le pui pe hartie pe masura ce apar si sa le remediezi pe loc fara sa te panichezi. Doar asa poti sa evoluezi si sa iti dezvolti afacerea in directia dorita.

E foarte greu sa faci estimari legate de costuri, de castiguri, de riscuri si oportunitati cand tu nu ai clienti inca, nu ai o un bazin de clienti pe care sa te bazezi. Si e foarte dificil sa determini cat de mult capital ai avea nevoie pana cand nu ai clar si publicul tinta si e foarte bine definit.

Solicita consiliere de la alti oameni de afaceri care au reusit si au trecut si ei prin ce treci tu la inceput de drum in afaceri. Implica mentorii, investitorii, pentru ca de la ei vei avea o perspectiva mai clara si o imagine mai buna asupra lucrurilor care se tot intampla la inceput. Ei te vor invata care ar trebui sa fie asteptarile tale odata ce ai pornit in calatoria fascinanta si foarte palpitanta a dezvoltarii unei afaceri de la zero, chiar si una mica.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.