Cum iti dai seama ca un plan de afaceri va esua? Cele mai importante semnale la care sa fii atent

Planurile de afaceri au un scop foarte simplu si clar: sa atraga investitori si parteneri si sa iti aduca un capital cat mai consistent ca sa incepi o afacere sau sa te dezvolti in directiile dorite. Doar ca oricat de mult te-ai stradui sa prezinti un plan cat mai bine conturat si cat mai coerent nu reusesti sa obtii ce ti-ai dorit si te intrebi ce se intampla. Planul de afaceri care va esua si nu te va ajuta deloc sa atragi potentialii investitori e usor de depistat daca esti atent la cateva semnale clare.

Planul de afaceri esueaza si nu vei avea niciun investitor care sa fie atras de afacerea ta din mai multe motive. Pe de o parte, nu ai dat suficienta atentie redactarii si „perierii sale”, te-ai grabit si nu ai apelat si la cineva cu experienta in redactarea de planuri de afaceri personalizate. E foarte important sa intelegi ca planul de afaceri e baza pentru viitoarea ta afacere si pentru toate nevoile de capital pe care le ai ca sa mearga lucrurile bine.

Pe de alta parte, poate ca te-ai bazat pe o viziune mult prea idealista si pe niste presupuneri, cifre care nu au deloc acoperire in realitate. Din dorinta de a obtine cat mai multi bani si de a convinge poti sa omiti faptul ca o realitate prezentata cat mai bine si mai onest, corect, te va ajuta mai mult decat niste date si detalii care vor doar sa pacaleasca si sa atraga banii pe care ti-i doresti foarte mult.

In orice scenariu te-ai afla poti sa iti dai seama de niste semnale clare ca planul de afaceri nu va reusi sa te ajute mai deloc, semnale pe care le vor vedea si finantatorii la care mergi cu planul de afaceri:

Probleme si incoerenta la nivelul echipei. Nu exista experienta relevanta, membrii echipei nu au pregatirea necesara si nu pot aduce plus valoare afacerii. In plus se pot intrevedea printre randuri esecurile si lectiile neinvatate. Apar conflicte intre fondatori care transpar din planul de afaceri, distributia neclara a rolurilor si a actiunilor ar fi un semn clar. Nu exista dedicare full-time, nu exista coerenta la nivelul echipei in asa fel incat deciziile si mersul afacerii sa fie cat mai clare.

Probleme financiare. Din start stii ca ai in fata un plan de afaceri sortit esecului daca apar evaluari nerealiste ale companiei, sustinute de cifre care nu au nicio legatura cu realitatea, doar de dragul de a da niste cifre. Proiectiile financiare din plan sunt exagerat de optimiste, marjele de profit sunt nerealiste pentru domeniul sau industria in care activeaza afacerea, costurile sunt subestimate semnificativ, iar nevoile de capital sunt mult subevaluate fata de ceea ce ar avea nevoie compania, afacerea respectiva. Da, trebuie sa ai ceva experienta si sa iti dai seama de toate aceste probleme dintr-un plan de afaceri, dar pana la urma asta urmareste orice fel de partener si investitor care si-ar asuma intrarea intr-o afacere prin prisma capitalului oferit la inceput.

Piata neinteleasa suficient de bine. Alta problema usor de remarcat intr-un plan de afaceri cu probleme e referinta la piata si raportarea la ea. Piata tinta e mult prea mica de la inceput, nu s-au efectuat cercetari de piata concrete si asta se poate vedea simplu din descrierea pietei si functionarii sale, competitia e ignorata si subestimata, avantajul competitiv clar nu prea exista enuntat in planul de afaceri sortit esecului. Timingul pentru piata si intrarea pe piata sunt gresite intr-un plan de afaceri care nu va reusi sa atraga fondurile necesare pentru pornirea afacerii sau pentru dezvoltare.

Tot legat de piata, un plan de afaceri incorect si sortit esecului se va baza pe o piata saturata, piata in declin, cu bariere mari de intrare si reglementari restrictive. Piata nu e testata suficient, se ignora si orice fel de feedback negativ existent, ceea ce se va traduce in planul de afaceri printr-o abordare mult prea lejera.

Model de business incoerent si nepotrivit raportat la afacere si planurile de viitor. Nu exista model clar de monetizare adaptat afacerii, costurile de achizitie clienti sunt prea mari, devii dependent de un singur client sau furnizor de servicii, bunuri, produse. Marjele de profit fixate in planul de afaceri sunt nesustenabile, scalabilitatea e limitata, deci planul tau de afaceri este unul care nu iti va aduce nimic si nu vei avea o imagine prea buna in fata investitorilor.

Prezentare cu probleme pentru planul de afaceri. Cand prezinti planul de afaceri exagerezi si ai promisiuni nerealiste doar ca sa castigi bani si incredere, transparenta nu exista, nu discuti despre riscuri, oferi o viziune mult prea roz, competitia e prezentata superficial pentru ca pornesti de la ideea ca vei fi mai bun si nu are de ce sa iti fie frica de ea. In plus, aduci date si statistici nevalidate, care nu au fost analizate si comparate cu realitatea, le prezinti doar ca sa para ca ai sustinere din partea unor cifre aruncate in tabele, deci te indrepti clar spre esec.

Strategii incorente si neclare. Nu ai strategii bine puse la punct in planul de afaceri, nu ai strategii de iesire clare, planul de marketing e vag si nu se bazeaza pe date concrete, strategiile de crestere sunt nerealiste si ele. Un timeline realist lipseste, niste obiective clare nu se intrevad din planul de afaceri sortit esecului. Daca nu ai strategie si viziune in planul de afaceri pornesti de la inceput cu un handicap care se va traduce mai tarziu in luni si ani de asteptari dupa investitori si parteneri si capitalul lor. Nu ai nici strategii de vanzari, analize competitive serioase, proiectii financiare realiste, plan operational foarte bine conturat.

Validari inexistente. E o problema majora care anunta un plan de afaceri care va esua. Nu ai feedback real de la clienti, in piata nu apar validari deloc, parteneriatele strategice nu se intrevad. E nevoie de validare si de reliefarea sa in planul de afaceri inca de la inceput daca iti doresti sa atragi finantare si sa fii mereu cu un pas inaintea competitiei.

Probleme de natura practica. Din planul de afaceri se intelege ca produsele si serviciile vor fi greu de livrat, logistica pare prea complicata, nevoile de personal sunt prea mari, scalarea va fi dificila indiferent de context. Nu ai cum sa speri ca vei primi finantari consistente atat timp cat planul de afaceri nu se concentreaza si pe latura practica a afacerii si a costurilor implicate, a produselor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.