Bootstrapping-ul ca sursa de finantare. Avantajele si dezavantajele
Dell, Meta, Apple, Coca Cola sau HP, Microsoft si Oracle, eBay. Ce au in comun toate aceste companii uriase? Au folosit la inceputuri bootstrapping-ul ca sursa de finantare. Si desi nu le dadea nimeni sanse prea mari au ajuns sa fie giganti in lumea afacerilor moderne din secolul 21. Bootstrapping-ul pare destul de infricosator, dar e o sursa de finantare pe care nu trebuie sa o subestimezi cand esti la inceput de drum in business…
Bootstrapping-ul implica folosirea de fonduri proprii pentru a finanta afacerile la inceput de drum, folosirea de imprumuturi de la rude poate, fara a atrage investitori sau cu un capital minim extern. Practic cumperi tot ce ai nevoie din banii tai, din economii, din banii pe care ii iei de la rude, prieteni, fara sa iei bani direct de la banca sau din alte surse mai complexe de finantare.
Sursele de finantare sunt limitate, depinzi de surse interne de finantare din ce in ce mai mult pe masura ce cresc nevoile afacerii tale. Fondurile proprii trebuie sa fie alocate segmentelor vitale din modelul de business, o strategie de dezvoltare ar fi bine sa existe daca te gandesti la bootstrapping.
De ce ai folosi bootstrapping-ul ca model de business? Pentru ca nu ai experienta cu planurile de afaceri, nu stii mai nimic despre promovare si despre relatiile cu furnizorii. De regula te bazezi doar pe veniturile proprii, pe economiile facute de-a lungul anilor, pe credite personale, daca exista. Costurile operationale trebuie sa fie minime ca sa rezisti, tot ce obtii din vanzari folosesti mai departe pentru continuarea finantarii.
Dupa ce treci de faza de inceput, cand te bazezi doar pe economii si ce poti lua de la familie, prieteni, pe veniturile pe care le ai de la jobul tau, vei folosi banii de la clienti pentru a merge mai departe. Pentru dezvoltarea afacerii ajunse la maturitate se vor lua credite doar pentru anumite activitati specifice care ar ajuta compania sa fie si mai profitabila.
Ca sa ai sanse sa te ajute un astfel de tip de finantare complicata ar fi ideal sa ai o idee buna de afaceri, sa te concentrezi pe profit, sa iti dezvolti cat mai multe abilitati, sa ai curaj, sa devii un afacerist mai bun.
Ce fel de companii pot apela la o astfel de finantare? Companiile la inceput de drum, care nu au nevoie de sume mari de bani din surse externe, care au nevoie de flexibilitate si de timp ca sa se dezvolte, dar si companiile in care proprietarul are deja bani de la vanzarea altei afaceri care nu a mers.
Bootstrapping-ul e o varianta excelenta pentru antreprenorii fara experienta care vor sa aiba afacerea lor si sa atraga investitorii dupa ce au deja o afacere functionala. Nu mai pierzi timp cautand investitori, te bazezi doar pe tine, ai capital propriu pe care il folosesti cum vrei fara sa dai nicio explicatie.
Avantajele Boostrapping-ului
- Capeti experienta riscandu-ti doar banii tai. Nu pierzi nimic daca afacerea nu se dovedeste a fi de succes. Daca insa are succes vei economisi din capital si vei atrage investitorii, businessul se va putea dezvolta in continuare fara probleme;
- Dezvoltarea afacerii si ideile iti apartin. Nu esti nevoit sa astepti de la altcineva idei, modalitati de dezvoltare, tu esti cel care vei contribui direct la dezvoltarea afacerii tale si vei veni mereu cu idei bune;
- Esti fortat sa gandesti cat mai creativ ca sa ajungi la obiectivul dorit. Nu ai bani suficienti la inceput, asa ca va trebui sa gasesti modalitati inedite, originale de a rezolva problema, sa vii cu oferte noi pe piata ca sa rezisti si sa ai o afacere care se dezvolta;
- Ai mai multa independenta. Nu depinzi de deciziile investitorilor, nu vei fi nevoit sa faci mereu ce spun ei de teama sa nu ii pierzi. Tu iei decizii, tu testezi orice idei ai fara sa dai socoteala nimanui. Si asta te ajuta sa evoluezi si sa ai o afacere profitabila in cel mai scurt timp;
- Te concentrezi doar pe aspectele cheie ale afacerii. Esti interesat de vanzari, de dezvoltarea produselor, de orice ar ajuta businessul tau sa se dezvolte in directia dorita;
- Pui bazele unei afaceri care va atrage ca un magnet potentialii investitori. Investitorii cauta afaceri care au deja o baza financiara, care au patroni ce se dedica businessului si au reusit sa ridice afacerea intr-un timp relativ scurt, asa ca vei avea sanse mari sa ai o afacere in care investitorii vor sa investeasca bani si timp;
- Eficienta sporita si costuri mici. Bootstrapping-ul nu implica un capital foarte mare la inceput, eficienta este mare mai ales ca toti banii sunt ai tai sau provin de la rude, prieteni, din credite deja existente, faci ce doresti cu banii si ai si siguranta ca afacerea va merge in directia dorita din punct de vedere financiar.
Dezavantajele Bootstrapping-ului:
- Dezvoltarea afacerii e dificila pe termen mediu si lung. Daca ai cerere prea mare si nu poti face fata unor fluctuatii vor fi probleme cu dezvoltarea unui business. Doar daca esti sigur pe tine si pe resursele de care dispui pentru a duce afacerea mai departe apelezi la bootstrapping;
- Iti asumi toate riscurile financiare. Nu le mai imparti cu investitorii, nu ai ajutorul unor oameni cu experienta poate si esti mereu cu un picior in groapa si cu riscul de a ajunge la faliment oricand daca ai facut un pas gresit;
- Lipsa investitiilor si capital limitat. Nu ai parte de investitii majore, ai bani putini mereu, va fi foarte greu sa dezvolti afacerea si sa o aduci in punctul dorit;
- Vei fi mereu stresat. Tu te ocupi de toate, de finantare, asa ca vei fi stresat si nu te vei putea concentra aproape deloc pe lucrurile cu adevarat importante pentru tine, pe viata ta. Vei fi dedicat 100% afacerii si atat;
- Riscul de faliment e urias. Bootstrapping-ul poate fi o solutie doar la inceputul afacerii, daca nu vrei sa depinzi de investitori. Dar nu pentru o perioada extrem de lunga. Asta daca nu vrei sa ajungi la faliment mai repede decat iti inchipui.
Strategii eficiente in bootstrapping:
- Reinvesteste profitul net;
- Creeaza un plan de afaceri, va ajuta enorm la organizare si la cristalizarea unei viziuni mai clare asupra businessului;
- Ideea de afaceri salvatoare, trebuie sa fie intotdeauna in prim-plan, altfel nu ai produs, nu ai public tinta;
- Atrage un mentor care sa te ajute sa treci mai usor de momentele dificile de la inceput;
- Comunica cu oameni de afaceri si incearca sa iti faci relatii cat mai multe cu profesionisti cu experienta.