Marketingul de nisa in afaceri. Ce este si ce avantaje iti ofera ca sa iti mentii competitivitatea pe piata?

In business marketingul joaca un rol deosebit de important. Nu ai cum sa te gandesti la profit si la stabilitate fara marketing si campanii de marketing inteligente si eficiente. Poate cel mai util si mai ofertant tip de marketing pe care il poti pune in practica si testa pentru afacerea ta e marketingul de nisa.

Marketingul de nisa este un tip de marketing axat pe targetarea unei audiente specifice, care are aceleasi nevoie, preferinte, aceeasi identitate. Se discuta despre piete de nisa si fiecare piata este definita clar, concentrandu-se pe satisfacerea unor nevoi particulare, preferinte ale unei anumite categorii de clienti. S-ar putea tine cont si de pret, lux, reduceri, de nivelul de calitate, premium sau poate handmade, de demografie si date demografice, de geografie si localizare.

Afacerile adopta marketingul de nisa cand se specializeaza in realizarea si vanzarea de produse si servicii specifice, particulare si isi concentreaza toate eforturile de marketing un jurul unor grupuri tinta clare. Este important de retinut ca „nisa” nu exista, dar e un concept creat prin tehnici de marketing smart si prin identificarea lucrurilor pe care le vor clientii, asteptarilor lor.

De ce e asa de important marketingul de nisa in afaceri? Pentru ca te ajuta sa te decizi in privinta unei zone in care ai expertiza si unde ai si publicul ce va cumpara produse si servicii de la tine, asta ca sa fii mereu deasupra competitiei. Pe de alta parte reduci costurile asociate marketingului, ai competitie mai putina, profitul e mai mare, ROI-ul mai bun, vinzi mai usor servicii si produse, ai incredere si credibilitate la cote maxime, ajungi doar la oamenii care chiar sunt interesati de ce vinzi tu, operatiunile de marketing sunt imbunatatite si ele, devin mai flexibile. Relatia client-brand e si mai puternica, de unde si loialitatea mai mare.

In plus, ai clienti fideli, e usor de aplicat conceptul de marketing de nisa in orice fel de afacere, folosesti in mod eficient resursele pe care le ai la dispozitie, apare si loialitatea fata de brand, dovedesti ca esti expert in domeniul tau, pe nisa ta.

Cum lucrurile nu stau deloc roz nicaieri, si in cazul marketingului de nisa avem dezavantaje multiple. Cresterea si dezvoltarea sunt limitate, nu ai asa multi clienti si piata tinta este una prea mica, competitia poate fi prea mare uneori, apar noi competitori care vor gandi ca tine, ROI-ul mare tot timpul nu e garantat, riscurile sunt mari, nu ai posibilitatea sa iti doresti mai mult odata ce esti deja pe o nisa si ai ramas acolo.

Cum functioneaza marketingul de nisa? E simplu. Inainte ca un brand sa inceapa sa vanda on-line si sa faca profit trebuie sa inteleaga piata nisa si produsele ce vor rezona cu publicul tinta gasit in urma segmentarilor facute. Brandul gaseste clientii potentiali pana sa targeteze o piata, care vor cumpara ce vinde, piata nisa trebuie sa aiba suficienti cumparatori. Marketingul de nisa depinde de evolutia publicului, de gusturile lui, preferinte, valoare, ce sentimente, emotii au vizavi de brand. La inceput poti avea succes pe o nisa, dar e foarte important sa iti mentii pozitia si cum o mentii. Pana la urma brandul si nisa ar trebui sa poata sa introduca noi produse si sa permita adaptarea la schimbari in viitorul apropiat.

In practica, procesul din spatele aparitiei marketingului de nisa se poate reduce la patru etape:

  1. Construirea si definirea unei audiente-iti dai seama care e publicul tinta potrivit pentru nisa si cat de bine relationeaza cu nisa si cu produsele si serviciile particulare;
  2. Testarea inainte de investitii-testezi piata cu niste produse, nu multe, vezi ce spun clientii, mergi si la influenceri pentru review-uri;
  3. Intelegerea profunda a nisei-analizezi preferintele publicului tinta aparut in urma segmentarilor si vezi ce se intampla pe nisa ta. Se vor analiza de la social media la bloguri, alte zone ale nisei de unde poti colecta date importante pentru o nisa mai bine targetata;
  4. Documentarea despre tendintele din nisa-de la comportamentele clientilor la dorinte si ce probleme au, toate trebuie sa fie documentate si analizate, intelese. Poti sa testezi diferite tendinte si in practica, pe nisa ca sa intelegi specificitatea pietei nisa si sa ai o implementare adecvata in cazul campaniilor de marketing de nisa.

Odata ce ai inteles ce e si cum functioneaza marketingul de nisa poti sa testezi si implementezi cel putin sapte strategii eficiente pentru a utiliza marketingul de nisa ca un profesionist. Iata care ar fi acestea:

  • Cercetarea si documentarea serioasa legata de audienta ta-analizezi competitia, creezi profiluri ale clientilor ideali, monitorizezi social media ca sa vezi ce reactii au clientii fata de nisa sau brand, branduri asemanatoare;
  • Documentare in detaliu despre strategiile competitiei-vezi ce face bine si ce nu competitia ta, ce public tinta si-a ales, ce piata, nisa, ce puncte forte si slabe are. Asa stii foarte bine ce continut sa distribui in social media, ce cuvinte cheie sa folosesti, ce fel sa implici audienta, cum sa iti personalizezi campaniile de marketing de nisa;
  • Construirea relatiei cu publicul tinta si incheierea de parteneriate-poti sa ajungi rapid la clienti, sa ii transformi in clienti fideli, iar parteneriatele incheiate te ajuta sa identifici oportunitatile din nisa ta mai usor si sa iti consolidezi imaginea brandului, intalnesti si noi audiente asociate cu brandul prin parteneriatele strategice;
  • Crearea de campanii pentru a promova rapid brandul-ajungi la clienti usor, interactionezi cu ei, oferi diverse lucruri, mostre poate, sponsorizari pentru a ajunge la clienti in mod indirect. Recomandari, feedback, review-uri, comentarii, toate vor spori vizibilitatea brandului;
  • Alegerea platformelor corecte pentru nisa ta-aici depinde mult de cine sunt clientii tai, pe ce platforme on-line ii gasesti, ce preferinte au. Mergi si pe promovarea platita, dar si pe cea organica, care nu are nevoie de o interventie prea mare din partea ta;
  • Construirea loialitatii fata de brand-daca ai clienti loiali ai din start si ambasadori ai brandului, promovarea brandului e mai simpla, se va discuta despre afacerea ta si vei avea mai multi clienti. Vei oferi experiente exceptionale, vei anticipa nevoile clientilor tai si vei interactiona cu audienta mereu, in mod regulat ca sa ajungi la o loialitate fata de brand de durata;
  • Stabilirea autoritatii pe nisa ta-castigi increderea clientilor prin serviciile si produsele de calitate oferite de-a lungul timpului.

La final ar fi util sa te gandesti si la cele 6 intrebari care te vor ajuta sa iti evaluezi afacerea si sa vezi daca iti va fi de folos sau nu marketingul de nisa:

  1. Ce se intampla in domeniul tau, industria ta?
  2. Cine este publicul tinta, ce isi doreste el?
  3. Ce functioneaza si ce nu legat de modelul de afaceri actual?
  4. Ai resursele necesare pentru a putea ajunge la rezultatele dorite?
  5. Ai timp suficient ca sa vezi ca eforturile tale dau si rezultate?
  6. Iti permiti, financiar si organizational, sa faci schimbari de model si de strategie intr-un final?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Copyright © All rights reserved. | CoverNews by AF themes.