Planul de afaceri pentru organizatii non-profit. Ce ar trebui sa cuprinda?
Infiintarea unei organizatii non-profit este o modalitate excelenta de a avea un impact pozitiv in privinta unei cauze pe care ti-ai propus sa o sustii pe termen lung. Dar ca sa ai o organizatie non-profit care va functiona va trebui sa pornesti de la un plan de afaceri foarte bine redactat si construit.
Daca multa lume se gandeste la infiintarea unei afaceri ca sa aiba venituri mai bune tu poti arata ca iti pasa de o anumita cauza pe care o vei sustinte prin infiintarea unei organizatii non-profit. Organizatiile non-profit sunt cea mai buna metoda prin care poti strange fonduri pentru cauzele si oamenii, ideile in care crezi, prin care poti dezvolta programe pentru o multime de categorii defavorizate din societate si probleme reale ale societatii actuale.
Planul de afaceri este primul pas pentru a infiinta o astfel de organizatie. Iata ce ar trebui sa cuprinda.
Incepe cu Sumarul Executiv. Este prima parte a planului de afaceri si descrie organizatia, continutul planului de afaceri. Nu trebuie sa depaseasca o pagina si in cadrul ei va trebui discutat pe scurt despre concept, ce face organizatia, viziune si scopuri, obiective, descrierea serviciilor, produselor si diferentiatori. De asemenea, vei include si date despre piata tinta, despre strategiile de marketing, despre cum vei ajunge la audienta si cui te vei adresa.
Nu uita sa incluzi in Sumarul Executiv proiectii financiare pe scurt si starea actuala a bugetului alocat organizatiei non-profit, detalii pe scurt despre sursele de finantare posibile, banii de care ai nevoie, asteptarile audientei, publicului tinta pe care ar trebui sa le aiba de la urmatoarele sectiuni ale planului.
Descrierea organizatiei. E a doua sectiune importanta din planul tau de afaceri. Aici vorbesti despre organizatie, ce face, ce ar vrea sa faca. Identifici industria si nisa unde vei activa odata ce ai organizatia. Aminteste de structura organizatiei, de misiune si viziune, valori, scopuri pe termen scurt si lung, de echipa, de membrii importanti din echipa. Nu incerca sa ai o sectiune intinsa pe multe pagini, fii cat de succint poti ca sa ai un plan de afaceri usor de parcurs si cat mai la obiect.
Analiza pietei. O alta sectiune importanta din planul de afaceri pentru organizatiile non-profit. Demonstreaza ca te-ai implicat si ai facut cercetare, analiza pentru a determina daca e nevoie de serviciile tale, de organizatia ta in piata si ai gasit oameni care sa te ajute. Determini foarte simplu ce potential are piata pe care vei intra. Amintesti despre datele importante aflate in urma analizei, le prezinti pe scurt si nu ar strica sa ai si o analiza SWOT facut pentru identificarea punctelor tari, punctelor slabe, amenintarilor si oportunitatilor.
Management si organizare. Discuti in aceasta sectiune despre consiliul de administratie, despre personal, voluntari, donatori, consumatori, destinatari, oamenii pe care ii vei ajuta odata ce ai organizatia, ideile pe care le vei sustine. Poti veni cu mai multe detalii pe langa enumerarea lor, dar nu trebuie sa abuzezi de ele. Incearca sa ai sectiunea cat mai succinta cu putinta si cat mai bine structurata, clar prezentata in pagina.
Descrierea programelor, serviciilor sau produselor. Ce ofera organizatia non-profit? Despre asta e vorba in aceasta parte a planului de afaceri. Vorbesti despre tot ce poti oferi clientilor, donatorilor, destinatarilor, voluntarilor amintiti in sectiunea anterioara. Fii cat mai expeditiv aici si nu incerca sa aduci foarte multe detalii. E important doar sa subliniezi tot ce vei putea oferi si sa ramai obiectiv.
Segmentarea publicului tinta. Poti porni de la informatiile din sectiunea management si organizare. Amintesti in aceasta sectiune despre voluntari, clienti, despre alte segmente de public carora li te adresezi. Odata ce ai stabilit toti indivizii care fac parte din publicul tau tinta trebuie sa cunosti si date despre ei, unde locuiesc, varsta, nivelul de educatie, obiceiuri de consum, locul unde lucreaza, castiguri, valori, credinte, opinii, comportamente.
Planul de marketing. Sectiunea Planul de marketing pentru organizatia non-profit va include totul despre planurile tale legate de promovare. Cum atragi donatori, voluntari, clienti. Cele mai importante sectiuni ale planului de marketing din planul de afaceri sunt: pretul, costurile pe care le vei avea, produsele/serviciile si diferentiatorii, promovarea, locul unde vor putea clientii sa te gaseasca. Nu uita sa discuti aici despre canalele de comunicare folosite ca sa ajungi la publicul tinta.
Plan logistic si de operatiuni. Sectiunea va fi despre cum anume vei face rost de bani si vei pune in practica misiunea declarata. Discuti aici despre furnizori, strangeri de fonduri, productie, facilitati, locatii, echipamente, livrari, daca vei trimite pachete, ajutoare din donatii, de exemplu, inventar. La fel ca si la celelalte sectiuni vei prezenta totul pe scurt si vei incerca sa fii cat mai coerent in tot ce afirmi si sa atragi atentia unui posibil investitor.
Planul de impact. In functie de misiunea stabilita la inceput in planul de impact vei sublinia in aceasta sectiune schimbarile pe care le vei inspira odata ce actionezi. Poti sa te inspiri din planurile de impact ale unor companii rezultate din actiunile de sub umbrela conceptului de CSR.
Planul financiar. Orice plan de afaceri pentru organizatii non-profit are si plan financiar. Discuti aici pe scurt despre cum vei strange fonduri, cum vei distribui fondurile. Vei avea si aici mai multe sectiuni: veniturile, bilant contabil, cash flow. Cat despre surse de finantare, te poti finanta din surse proprii, cu ajutorul donatorilor, organizatii, afaceri, indivizi, investitorilor, cu ajutorul creditarii, dar poti apela si la crowdsourcing.