Cum sa eviti un esec in afaceri in cativa pasi simpli?
Stii ca ai probleme cu afacerea daca nu mai ai crestere pe o perioada destul de mare, daca nu mai reusesti sa te descurci cu banii si daca nu te poti diferentia si nu mai ai cum sa vii cu noutati, inovatii. In termeni mai simpli ramai fara bani, nu exista cerere, nevoie pe piata pentru ce produse si servicii ai, competitia te depaseste, modelul de afaceri are probleme inca de la inceput. Esecul il vezi deja la orizont, dar nu e totul pierdut. Poti sa iti salvezi afacerea de la faliment, de la probleme mari respectand cateva principii clare.
Esecul in afaceri e greu de prevazut, uneori nu ai cum sa il eviti daca ai pornit deja de la idee proasta, de la un plan de afaceri slab. Firma mica sau mare, nu conteaza, esecul pandeste pe oricine. Din fericire pentru cei care detin afaceri specialistii cu experienta in domeniu au identificat cei mai simpli pasi pentru a evita un dezastru in afaceri si a te mentine in continuare pe linia de plutire.
Schimba modul in care gandesti, te raportezi la afacere. Nu exista vreun secret al succesului oricat de mult ne-am dori sa avem unul la dispozitie. Dar putem sa fim mai aproape de el printr-o atitudine pozitiva si o gandire pozitiva, deschisa. Stim deja din neurostiinta ca toate actiunile noastre sunt determinate de intentii, diverse stimulente si valori intrinsece. Invata din greseli, antreneaza mintea sa nu se lase complesita de orice fel de obstacol nedepasit din trecut, ramai flexibil in gandire, adapteaza orice plan ai in functie de ce se intampla in viitorul apropiat sau in prezentul pe care il traiesti deja. Si incearca sa ai un echilibru cat mai bun psihic si mental ca sa poti avea o gandire sanatoasa in afaceri si sa eviti sa ajungi prea repede la un faliment nedorit.
Stabileste obiective de care sa te tii in viitorul apropiat. Obiectivele clare te ajuta sa treci peste o situatie care pare fara iesire si sa nu te trezesti cu o idee si o afacere foarte buna ajunsa la faliment. Incearca sa ai o motivatie cat mai buna, stima de sine buna, incredere mai mare in tine. Nu te gandi la obiective greu de atins, incepe cu unele mici, dar cat mai multe si ia totul din aproape in aproape. Cu cat reusesti sa le bifezi mai bine pe fiecare in parte, cu atat de indepartezi de esec si de faliment.
Vezi de ce pleaca clientii de la tine, de ce nu vin la tine si cauta alte afaceri asemanatoare. Vezi care sunt motivele reale pentru care clientii aleg mereu alte firme si alte produse si servicii. Poate fi vorba de serviciile clienti, de produsele care nu indeplinesc asteptarile clientilor tai, de valoarea care nu e bine conturata la nivel de brand, de tacticile de promovare prea agresive. Cere mereu un feedback sincer de la clientii existenti ca sa intelegi foarte bine, din datele colectate, ce se intampla si sa creezi produse mai bune si strategii de marketing ce vor asigura vanzari mai mari si loialitate din partea clientilor tai.
Intelege cat mai bine publicul tinta, fiecare individ din ele. Pentru inceput trebuie sa te asiguri ca identifici corect publicul tau tinta ca sa ai mereu oameni interesati cu adevarat de serviciile si de produsele tale si sa poti avea mereu vanzari bune si conversii excelente. Cauta sa definesti cat mai clar si mai detaliat publicul tinta, nu te grabi, ia in considerare date si criterii demografice, economice, sociale, comportamente si asteptari pe care le ai de la potentialul tau client. Va dura ceva pana iti dai seama care e publicul tinta si care sunt indivizii care ar fi interesati de serviciile tale sau poate care nu stiu ca au nevoie de produsele si de serviciile tale.
Realizeaza o analiza SWOT. Da, e celebra analiza cu puncte tari, puncte slabe, amenintari, oportunitati pe care o vezi invocata mereu cand vine vorba de afaceri. Ea iti permite sa faci un pas in spate si sa te uiti la afacerea ta dintr-o perspectiva ceva mai larga si mai relaxata. Analizele SWOT iti dezvaluie si alte perspective asupra afacerii si iti demonstreaza cum se va comporta afacerea in viitorul apropiat. Ca sa iti fie mai usor sa intelegi ce ai de facut, punctele tari si slabe tin de factorii interni, ceva ce controlezi, de exemplu reputatie, parteneriate, proprietate intelectuala, personal. Daca ne gandim la oportunitati si amenintari e vorba mai degraba de factorii externi, ceva ce nu controlezi, competitori, economie, marimea pietei, tendinte, problemele cu furnizorii. Identifici asa problemele reale ale afacerii, stii la ce sa lucrezi si unde sa aduci imbunatatiri si iei deciziile cele mai bune pentru a avea un business de succes care nu ajunge niciodata la faliment sau cu un pas in prapastia falimentului.
Analizeaza cu ochi de soim si finantele, situatia economica a afacerii. Degeaba vrei sa ai o afacere care merge daca nu te uiti si la finantele tale, la partea economica. E de preferat sa ai mereu control asupra banilor care intra si ies din afacere, sa prinzi din timp orice fel de probleme financiare si sa ai de fiecare data un raspuns pentru ce se intampla in baza unor analize detaliate la nivel financiar. Daca nu ai o echipa pe care sa te bazezi pe partea economica macar ia un program solid de contabilitate, angajeaza un contabil bun sau externalizeaza serviciile catre o firma cu experienta in acest domeniu ca sa treci cu bine de orice fel de obstacole care te-ar aduce mai aproape de falimentul afacerii tale.
Obtine si o finantare daca ai nevoie de ea neaparat. Lipsa de capital te poate opri din a angaja, din a te dezvolta si din a construi campanii de marketing excelente, din a dezvolta noi produse. Poti sa apelezi la finantari si sa creezi un plan de afaceri bun, sa regandesti planul de afaceri daca iti doresti sa obtii bani rapid si sa atragi investitorii si partenerii. Ai grija insa la sumele cerute si la ceea ce ai nevoie cu adevarat, la conditiile puse la finantari ca a nu ai datorii si mai mari pe care nu le vei putea onora si sa te indrepti si mai rapid spre o afacere esuata.
Schimba directia in care se indreapta afacerea. Schimba modelul de business, gandeste-te la alta directie in care s-ar putea indrepta afacerea ca sa eviti si falimentul mai usor. Vino cu produse noi, schimba publicul tinta, redefineste publicul tau si serviciile si produsele vandute, promovate, fa un rebranding. Vezi ce merge si ce nu merge si fa modificari dramatice si de efect ca sa poti sa te mentii pe piata si sa mergi cu afacerea mai departe.
Investeste in marketing de calitate. Ca sa atragi clientii care ar cumpara de la tine si ar fi interesati de afacerea ta ai nevoie de strategii de marketing bine implementate care atrag, incurajeaza interactiunea cu brandul tau si retin clientii, ii fidelizeaza. Foloseste cu incredere tacticile social media in marketingul pentru afacerea ta, de la YouTube marketing la marketing pe TikTok, Instagram sau Facebook. Marketingul video promoveaza excelenta afacerile on-line, continutul video de calitate, evergreen, postat pe retelele de socializare corecte, unde ai publicul tau tinta, te vor ajuta enorm. Daca demonstrezi valoarea brandului tau si a serviciilor sau produselor tale pe social media, oferi continut de calitate gratuit pe retele de socializare afacerea ta nu are cum sa nu reziste pe piata si vei avea si cifre de afaceri foarte bune.
In concluzie, intampinarea esecului vine din cunoastere, experienta si abilitatea de a vedea in timp continuu care sunt oprtorile tale si recunoasterea punctelor tari pe care poti sa le folosesti. Cu cat ai mai multa cunostinta si cunostinte despre ce se intampla in jurul tau, cu atat poti evita pericolele mult mai devreme si sa iti acorzi mai mult timp si energie pentru a reusi in afacerile tale.